Projekt Stavební Gramotnost inspiruje budoucí generaci stavařů
Vzdělávací program Stavební Gramotnost (StaGram), který úspěšně odstartoval v září 2024, vznikl za podpory Národního centra Stavebnictví 4.0 s cílem přiblížit mladým lidem fascinující svět stavebnictví. Ve spolupráci s předními stavebními firmami a univerzitami letos navštívil prvních 60 škol. Pro rok 2025 má ambiciózní cíl – počet navštívených škol zdvojnásobit.

Zpětnovazební testování žáků přineslo nadějné výsledky
V období od konce září do poloviny prosince navštívil program Stavební gramotnost padesát jedna základních škol a jedenáct gymnázií. Celkem program absolvovalo přibližně 2400 žáků a studentů. Na druhém stupni ZŠ měli žáci možnost zapojit se do workshopu Člověk a město (5.-7. třída ZŠ) nebo se zúčastnit přednášky Takhle se mění svět (8.-9. třída). Pro žáky gymnázií je přednáška doplněná o více témat ze stavebnictví, zaměřuje se na detaily a trvá devadesát minut. Organizátor projektu, Tadeáš Salaba, má za sebou již tři projekty tzv. gramotností: Energetickou Gramotnost, Technologickou Gramotnost a Klimatickou Gramotnost. Cílem těchto projektů je podpořit zájem o technické obory mezi mladými lidmi. Lektory vzdělávacího programu jsou studenti VŠ stavebních oborů a architektury.

Projekt v roce 2024 podpořili zlatý partner OHLA ŽS, a.s., stříbrní partneři Wienerberger CZ, HOCHTIEF CZ, STRABAG Česko, SWIETELSKY v ČR a Metrostav a.s. a bronzoví partneři SUDOP GROUP a Valbek Group.
Podporovateli projektu jsou Sdružení pro výstavbu silnic, Škola Projektování, Nakladatelství Pipasík, Rethink Architecture, NF IOCB TEC-H, Národní Technické Muzeum
Hlavními garanty Stavební Gramotnosti jsou Fakulta stavební ČVUT v Praze, Fakulta stavební VUT v Brně, Fakulta stavební Technické univerzity Ostrava, Fakulta umění a architektury Technické univerzity v Liberci a Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Záštitu na program poskytlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo průmyslu o obchodu ČR a Národní technické muzeum.

Naši lektoři dokáží žáky vtáhnout do příběhu stavebnictví, ukázat jim jeho krásu i přínos pro společnost. Lektoři jsou o pár let starší než samotní studenti, což dodává oboru úplně jinou dimenzi a přináší inspiraci pro adepty stavebních oborů

Žáci a studenti ocenili zejména dynamické prezentace lektorů a studentů stavebních oborů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti a příběhy z praxe. Celkem se do jich do projektu zapojilo již čtyřicet dva. Dvacet jedna z nich již jezdí s přednáškou samostatně nebo v tandemu se zkušenějším lektorem.
„Naši lektoři dokáží žáky vtáhnout do příběhu stavebnictví, ukázat jim jeho krásu i přínos pro společnost. Lektoři jsou o pár let starší než samotní studenti, což dodává oboru úplně jinou dimenzi a přináší inspiraci pro adepty stavebních oborů, " říká organizátor projektu Tadeáš Salaba.

Unikátní formát vzdělávání zdarma pro školy
Prezentace je určena žákům 8.-9. tříd ZŠ a studentům gymnázií. Přednáška i workshop se drží základních hodnot daného oboru, které reprezentuje tým organizátorů, složený z odborníků. Zastoupení zde měli pedagogičtí pracovníci VŠ a SŠ se zaměřením na stavebnictví, stavební inženýři a architekti s praxí a experti na vzdělávání mládeže.
Program vychází z předpokladu, že rozhodování o budoucím studiu je klíčové, a proto se zaměřuje na žáky základních škol a gymnázií. Program je zdarma, což umožňuje jeho dostupnost i školám s omezenými prostředky.
StaGram+: aktivity, které jdou nad rámec prezentací
Materiály pro kariérní poradce
Program se zaměřuje i na lidi, kteří mají klíčový vliv na kariérní směřování žáků a studentů. Protože jen informovaný poradce jim dokáže ukázat, proč má stavebnictví smysl. Materiál je určený jak učitelům, tak rodičům a řeší jednoduchou otázku „kudy a kam“. Info brožury budou dostupné na školách, a na doprovodných akcích. V roce 2024 jsme již absolvovali Den pro žáky na MPO, Road Fest v Havlíčkově Brodě a Dny Architektury v Uherském Hradišti.

Je důležité oslovit i mladší žáky a ukázat jim, že obor stavebnictví může být kreativní a lze v něm využívat moderní technologie včetně nového pohledu na svět,
