Inovace a technologie při realizaci stavebních zakázek

Aktivity OHLA ŽS v oblasti inovací, technologií a využívání moderních nástrojů IT při realizaci stavebních zakázek

Autor: Ing. Pavel Kocanda, Ph.D., manažer technické přípravy divize Východ, OHLA ŽS, a.s.

Společnost OHLA ŽS, a.s., bezesporu patří mezi nejvýznamnější dodavatele stavebních prací v České republice. Zároveň je jedním z leadrů, kteří zavádějí do stavební praxe nové, inovativní technologie a materiály a ovlivňují tak významně stavební odvětví, které je díky tomu dynamičtější a efektivnější. Naše společnost se snaží působit hned v několika oblastech inovací, jako je například spolupráce na vývoji nových materiálů, zavádění nových technologií a postupů do praxe a v neposlední řadě i využívání moderních nástrojů IT včetně prvků umělé inteligence při výstavbě.

Nové stavební technologie používané při realizaci staveb

Polymerové bednění DUO

Divize Východ společnosti OHLA ŽS, a.s., má v majetku stropní bednění MULTIFLEX pro montáže stropů. Zatímco stropní stojky a ostatní ocelové prvky mají životnost dlouhou, u dřevěných nosníků a překližek je mnohem kratší. Při řešení této problematiky jsme se rozhodli používat stropní bednění DUO. Jedná se o stejné dílce, které se využívají při bednění stěn, jen jsou pro podporu nasazeny stropní stojky používané ve vlastním stropním bednění MULTIFLEX. Ty jsou osazeny speciální křížovou hlavou systému DUO.

Bednění DUO je často používáno na stavbách jak v Jihomoravském, tak v Olomouckém kraji při realizaci objektů, jako jsou kolektory a šachty. Díky zkušenostem s použitím stropního bednění DUO například na vodárenském projektu na Šlapanicku v Jihomoravském kraji pod vedením vedoucího projektu Ing. Davida Bilavčíka ze střediska Monolity divize Východ můžeme konstatovat, že tento typ bednění se s ohledem na nárůst cen smrkového řeziva a dopravy jeví jako vhodná alternativa dnes používaných systémů, a to převážně u jednoduchých staveb do tloušťky stropu 300 mm.

OHLA ŽS, a.s., klade velký důraz na ochranu životního prostředí, a proto je také velmi oceňován fakt, že při výrobě jednotlivých dílců DUO nevzniká žádný odpad a je zpracováno 100 % surovin. Bednění PERI DUO lze používat opakovaně. Bednicí desky, které lze snadno vyměnit přímo na stavbě, lze použít dokonce až stokrát. Ve srovnání s konvenčními systémy, které lze nasadit v průměru pětkrát, se snižuje dopad na životní prostředí na minimum. Na konci životnosti výrobku lze materiál DUO recyklovat u výrobce a použít na výrobu nových desek nebo bednicích dílců. Tímto způsobem je dosaženo udržitelné cyklické ekonomiky. Bednění DUO je tak více než jen ekologický výrobek.

Technologie protlačení velkoformátových železobetonových tubusů

Středisko Mikrotuneláže divize Železnice disponuje unikátní technologií protlačení velkoformátových železobetonových tubusů skrz zemní náspy. Princip této technologie spočívá v protlačení velkoformátové prefabrikované železobetonové konstrukce skrz zemní těleso, a to v kombinaci s mikrotuneláží. Na povrchu zemního tělesa tak může probíhat provoz bez zásadní nutnosti jeho přerušení. Využití je proto zejména u křížení stávajících železničních nebo silničních náspů s nově budovanou dopravní infrastrukturou, jako jsou například nové podchody a podjezdy, kdy je kladen důraz na co nejmenší omezení nebo nepřerušení provozu stávající komunikace a dále na eliminaci vzniku poklesové kotliny způsobené snížením napětí v tělese kvůli rozpojení materiálu v zemním náspu.

Pomocí této unikátní technologie byl pod vedením výrobního manažera Ing. Michala Sodomky zrealizován pilotní velkoformátový protlak v Česku. Jednalo se o protlak pod železničním koridorem Česká Třebová – Olomouc při budování cyklistické stezky Litovel–Červenka–Uničov na k. ú. Červenka, kde byla velikost železobetonového tubusu 3,1 × 3,1 m a délka 17,7 m.

Realizace protlaku pod železničním koridorem Česká Třebová – Olomouc při budování cyklistické stezky Litovel–Červenka–Uničov na k. ú. Červenka (c) OHLA ŽS, a.s.

Bezvýkopová obnova potrubí metodou Berstlining

Středisko Mikrotuneláže divize Železnice pod vedením Ing. Michala Sodomky v minulém roce zavedlo do výroby rovněž novou bezvýkopovou technologii Berstlining. Je to ekologická metoda pro položení nového potrubí ve stejné trase. Jde o zatažení nového potrubí s roztlačením původního potrubí (s destrukcí stěny). Tato technologie umožňuje zachovat původní profil potrubí při zachování všech předností bezvýkopových metod oprav, rekonstrukcí nebo sanací již provozně nevyhovujícího potrubí. Původní potrubí se roztrháním zatlačí do okolní zeminy bez vytahování a dalšího skládkování. Tuto bezvýkopovou metodu lze využít v různých odvětvích výstavby a je možné ji vhodně doplňovat a kombinovat s různými způsoby a postupy stavebních prací.