Stavíme školu v Zambii

Nemusíte být staří, zkušení nebo bohatí, abyste mohli udělat významnou změnu k lepšímu

Rozhovor s Petrem Čandou, leadrem projektu  "Stavíme školu v Zambii"

Než se začtete do rozhovoru s iniciátorem a leadrem projektu Petrem Čandou, uvedeme pro orientaci základní fakta:

●      Projekt realizace střední školy vznikl jako diplomová práce na FSv ČVUT

●      Stavebním materiálem pro stavbu školy jsou nepálené cihly vyvinuté studenty - mají zvláštní tvar se zámkovým způsobem stavby a vlastnostmi odpovídají potřebným požadavkům na únosnost, odolnost a ochranu proti tamějšímu klimatu.

●      Tyto cihly byly zvoleny, protože nepálená cihla má v Zambii tradici a místní obyvatelé s ní umí zacházet

●      Společně s českým strojírenským partnerem studenti vymysleli stroj na výrobu cihel - cihlovačku, první prototyp se využívá dnes (workshopy Maker Faire, CAMP) a v Africe je cihlovačka 2.0 s vylepšenými vlastnostmi.

NCS4.0: Projekt vznikl při studiu na stavárně. Jak jste se dostal na FSv vy, byla to vaše první volba? Proč jste se zajímal o stavebnictví?

Petr Čanda: Wow, to už je doba, kdy jsem zvažoval jít na stavařinu… Moje střední škola byla zaměřená na ekologii, a tak jsem měl i jiné možnosti, když jsem si vybíral vysokou školu. Chtěl jsem dělat také krajinářství (navrhování prvků jako jsou stromořadí, suché poldry, jezera, rybníky atd. v krajině) nebo mě lákalo zaměření na urbanismus. Nakonec stavařina zvítězila, protože jsem k ní měl vždycky dobrý vztah. Jako kluk z vesnice jsme často něco opravovali, stavěl nebo boural. Tak jsem to stavění chtěl spojit s ekologií a vystudoval jsem studijní obor Budovy a prostředí na FSV ČVUT.

NCS4.0: Petře, vy jste teď momentálně v Africe a stavíte. Na vašem týmu je zajímavé, že v něm nejsou jenom stavaři. Zkuste nám to vysvětlit.

Petr Čanda: Je to jednoduché. I když máme jako hlavní cíl postavit střední školu, projekt potřebuje lidi i jinak než stavařsky zaměřené. Máme tu lidi s finančním vzděláním, mediálním backgroundem, taky máme mediky aby se o nás starali, kdyby se nám snad něco stalo, protože nejbližší nemocnice je 90 km daleko. Snažíme se spolupracovat  s odborníky na rozvojovou pomoc, abychom ji dělali dobře. Klíčem úspěchu totiž není školu jen postavit, ale taky obohatit know- how místních a dokázat nastavit systém správy školy tak, aby fungovala dlouho do budoucna. Na to my stavaři odborníci nejsme, proto potřebujeme i další lidi. Díky tomu v Kashitu pořádáme i nestavařská školení, letos třeba kurzy šití nebo truhlařiny. A jsme rádi, že jsme taková různorodá skupinka.

NCS4.0: Postavit školu do roku 2030 je smělý plán. Stihnete to?

Petr Čanda: Jak říká Jára Cimrman:„Záleží na nás, na vás, ale hlavně teda na vás.“ Projekt máme dobře rozjetý. Máme ho ve stádiu projektu pro stavební povolení a každý rok ho zlepšujeme. Snažíme se stavět budovy lépe, dostupněji a s co největším zapojením místní komunity. V současnosti nám chybí hlavně finance. Můžete mít super nápad, super partu lidí, ale je třeba ten nápad realizovat. A k tomu jsou potřeba i peníze. Na to, aby škola mohla být otevřená v roce 2030, bude potřeba peněz opravdu hodně, proto možná budeme apelovat i na čtenáře a potencionální sponzory, kteří by nás mohli podpořit. Možná nejen penězi, ale i tím, že nás budou sledovat na sítích nebo na webu. Jako hlavní prvek teď používáme deník stavbyvedoucího na Instagramu. Chceme postavit dostatek budov, aby mohla být škola otevřena, i když nemáme ambice dokončit celý kampus do té doby. Momentálně stavíme druhou budovu- rodinný dům, který místní komunitě slouží k tomu, aby se naučili proces technologie výroby cihel, který jsme jim předali  minulý rok, a dokázali samostatně postavit kompletní, tj. celý dům.

NCS4.0: Váš projekt ale není jen o tom, jak přijít a postavit dům či školu. Vznikl na akademické půdě a je úzce propojený s vědou a výzkumem.

Petr Čanda: Náš projekt inspiruje nejen studenty, kteří v rámci něj zpracovávají své závěrečné práce, ale i renomované vědce, kteří mohou projekt využít pro své Case Studies. Provádíme výzkumy v oblastech moderních technologií, stavebních a TZB systémů, zemědělství a energetiky, stejně jako humanitně založené výzkumy v oblasti vzdělávání a antropologických témat. Díky možnosti mezioborové spolupráce vznikají velmi výjimečné vědecké studie a odborné články. Nová technologie nepálených cihel stabilizovaných cementem má v Zambii velký potenciál být jedním z nejvyužívanějších stavebních materiálů. Oproti alternativám je nejšetrnější k životnímu prostředí, kvůli absenci potřeby dřevní hmoty k výpalu omezuje deforestaci, která je v Zambii teď jedním z největších výzev pro zachování původní přírody. Taky je levnější než klasicky užívané betonové cihly a spotřebovává o 80% méně cementu. Proto se chceme zasadit  o užívání této technologie v běžné stavební praxi v této zemi a spolupracujeme s místními univerzitami a stavebními organizacemi, jako je např. Build It International, specializující se na vzdělávání stavebních dělníků a podporu udržitelného stavění i na půdě zambijské vlády. Snažíme se námi získané znalosti předávat a tím působit i mimo projekt střední školy.

NCS4.0: Jak spolupracujete s firmami a jaké technologie využíváte? Najdete pro ně uplatnění i v ČR?

Petr Čanda: Naše technologie nepálených cihel má velký potenciál nejen v Zambii, ale i v dalších zemích, včetně ČR. Snažíme se propagovat udržitelné způsoby výstavby, jako je využívání fotovoltaiky, dešťové a odpadní vody, bioplynu a dalších chytrých a efektivních metod. Spolupráce s firmami nám umožňuje testovat konkrétní řešení přímo v rámci projektu a následně je aplikovat v širším měřítku. Udržitelnost je potřeba pěstovat všude a naše technologie cihel má své uplatnění i v ČR, nejlépe jako systém příčkového zdiva pro moderní dřevostavby.

NCS4.0: Jak zapojujete studenty do vašeho projektu?

Petr Čanda: Moje zkušenost je, že jako studenta vás nikdo nebere vážně. Všichni vám vtloukají do hlavy, že nic neumíte a tím pádem nemáte možnost věci měnit. Tento projekt nabízí mladým lidem příležitost udělat konkrétní změnu k lepšímu. Dobrovolníci přispívají svým časem a energií k rozvoji regionu a získávají cenné životní zkušenosti. Projekt ukazuje, že nemusíte být staří, zkušení nebo bohatí, abyste se mohli podílet na skutečné změně k lepšímu. Společně můžeme dosáhnout velkých věcí.

NCS4.0: Jak důležitá je spolupráce s místní komunitou v Zambii?

Petr Čanda: Spolupráce s místní komunitou je naprosto klíčová. Naše partnerská organizace v Zambii působí v této konkrétní lokalitě od roku 1987 a díky ní můžeme dlouhodobě plánovat a realizovat projektové aktivity. Společně s českou organizací Přátelé New Renato pracujeme na různých iniciativách, jako je včelařství, truhlářství a zemědělství, což přispívá k udržitelnému rozvoji regionu. Letos k tomu přibude ještě šicí a truhlářská dílna.

NCS4.0: Co byste vzkázal mladým lidem, kteří by se chtěli zapojit do vašeho projektu?

Petr Čanda: Ozvěte se nám, pokud vás tohle téma zajíma. Hledáme hlavně proaktivní lidi, kteří svůj čas chtějí smysluplně využít. Nabízíme zcela jedinečnou zkušenost, kdy vás Zambie naučí byt nejen samostatní, ale hlavně vynalézaví a vytrvalí. To, co se v Čechách řeší pár hodin, v Zambii může trvat pár dnů nebo klidně i týdnů. Spousta věcí tu není dostupná a musíte si poradit. A máme tu partu opravdu super lidí, se kterými je radost trávit čas.

Petr Čanda

Stavíme školu v Zambii je od roku 2024 součástí NCS 4.0. Velice nás těší toto spojení. Naším cílem je ukazovat mladým lidem krásu stavebnictví. Proto jsme projekt zapojili do našich aktivit v rámci Dne pro školu, workshop jsme realizovali na Maker Faire v Praze a výstavu na Festivalu Architektury v Brně 2024.