Víc než kreslit domečky a stavět z lega. Dům pro každého vysvětlí zjednodušenou formou projektování a stavbu
(Ne)chutná matematika, Čmaropis či Stela – malý průvodce noční oblohou. Spolupráce vznikla doslova na dětském hřišti, jedno z těch šťastných setkání. Společná profese a přátelství vytvořily podmínky pro založení nakladatelství s papírovými hračkami. Je těžké zaujmout děti zvyklé na digi věci něčím, jako je stavebnictví? A v čem je workshop “Dům pro každého” jiný než stavebnice, i o tom je dnešní rozhovor.
Jaká byla Vaše cesta od architektury k nakladatelství?
JM: Poznaly jsme se vlastně na dětském hřišti, obě jsme měly skoro stejně staré děti a často se potkávaly, protože bydlíme nedaleko od sebe. Navíc, protože jsme ze stejného oboru, máme vždy společné téma k hovoru. Jedním z nich bylo, kromě architektury, i téma dětských her a hraček obecně. Zuzka už v té době měla stránku PIPASIK.CZ, na které bylo pár prvních listů ke stažení.
ZŠ: Oběma nám v té době chybělo v hračkářstvích a papírnictvích spektrum hraček, které by byly nejen vzhledově přijatelné, ale navíc i trochu poučné. Proto Jitka přijala moji nabídku a zkusila pár listů vytvořit a přidat je na web. Aktivity postupně přibývaly a nás napadlo vydat několik prvních produktů, které byly inspirované úspěšnými projekty ke stažení. Tak se z webu stalo nakladatelství se stejným názvem.
Architektura a stavebnictví se obecně učí jen okrajově, a to s důrazem na dějiny minulých staletí. To je jistě důležité kvůli pochopení celkového vývoje, ale moderním stavbám a oboru jako celku se moc prostoru nedává.
Úspěch projektů, které jsou zdarma, lze vysvětlit kvalitním vizuálním zpracováním a obsahem aktivit, které na trhu chyběly. Dnes PIPASIK má za sebou spolupráci s ilustrátory jako Martin Krkošek, Aneta Holasová, Andrea Tachezy, Tomski and Polanski, Táňa Sekerková nebo Petra Slabá.
JM: Pro nás je vizuální stránka výrobků hodně důležitá, asi i proto, že přicházíme z oboru, který na tento aspekt klade velký důraz. Velkou péči věnujeme nejen ilustracím, vybíráme si i speciální papíry, aby děti měly dobrý pocit už jen z toho, když si vezmou naše sešity do ruky. Zároveň se snažíme našim výrobkům vtisknout edukativní podobu . To je to, co nám celkově dává smysl a je hnacím motorem naší práce.
ZŠ: V době, kdy jsme začínaly, nebylo snadné cokoliv v podobném duchu sehnat. Proto asi měly i naše listy ke stažení úspěch a stahovaly si je školy a školky, což nás potěšilo. Ostatně materiály ke stažení mají úspěch dodnes.
V roce 2021 jste otevřely obchod na Letné a v následujícím roce začala spolupráce s NCS 4.0 na workshopu pro Maker Faire. Pro nás jste partner, který nejenže rozumí oboru tak komplexnímu, jako je stavebnictví, ale má neocenitelné zkušenosti s prací pro mládež.
JM: Náš postup je celkově založen na tom, že když dítě manuálně něco tvoří a zapojuje více smyslů zároveň, tak se proces učení násobí. Takto fungují všechny naše výrobky, a workshopy nejsou výjimkou. Protože jsme obě architekty, bylo jasné, že u nás musí vzniknout I něco na toto téma.
ZŠ: Chtěli jsme děti zjednodušenou formou provést procesem projektování a stavby domu. Během pár hodin se naučí přemýšlet o domu trochu komplexněji, než jen nad pouhým obrázkem na papíře nebo stavbou z lega. Během práce se musí zamyslet nad plány – půdorysy i nad tím, jak bude dům fungovat, a zároveň si představovat jeho skutečnou podobu v 3D prostoru.
O čem je workshop Dům pro každého a jaké jsou reakce účastníků?
JM: Jsme rády, že děti práce opravdu baví, a to bez ohledu na pohlaví a věk. Zjistily jsme, že nakonec na workshopech tvoří celé rodiny. Děti se s domem ztotožní , celý ho zařídí a postaví podle svých představ. Zároveň jsou ale bez problému ochotné přijmout námi stanovená omezení a tím se učí základní pravidla, aby vše fungovalo i ze stavebního hlediska.
ZŠ: Workshop má několik fází. Na začátku vysvětlíme pár základních pojmů a předáme podklady pro plány podlaží. Děti si vyberou, jak velký dům chtějí stavět, a dostanou podklady. Pak už je na nich, aby domek navrhly. My kontrolujeme základní principy – aby byly všechny pokoje dostupné, schodiště byly nad sebou, koupelny pokud možno také atd… Děti si pomocí samolepek domek zařídí nábytkem, a s hotovým plánem pak mohou přijít ke stavbě 3D modelu z polystyrenu, kde mohou navrhnout i zahradu.
JM: Na konci postavíme všechny návrhy do společné ulice a diskutujeme nad nimi. Děti se ptají a navzájem si domky komentují. Zajímavé je pro ně zjištění, že i když na začátku měly stejné podklady, každý vytvořil unikátní projekt.
Ve škole u diskuse nás překvapily holky ze 4.B. Moc se na nás netěšily, myslely si totiž, že jim budeme nudnou formou vykládat, jak se věci dělají. Z workshopu nakonec odcházely nadšené a práce je moc bavila.
Čím Vás děti na workshopech překvapily?
ZŠ: Jeden šikovný chlapeček nás hodně překvapil, že si večer před workshopem nastudoval odborný časopis , kde ho zaujala dispozice rodinného domku, a pokusil se ji aplikovat do svého návrhu, což se mu moc povedlo. Takový přístup je pro nás hodně obohacující a vždy nás potěší, že naše práce děti fakt zajímá a baví.
JM: Ve škole u diskuse nás překvapily holky ze 4.B. Moc se na nás netěšily, myslely si totiž, že jim budeme nudnou formou vykládat, jak se věci dělají. Z workshopu nakonec odcházely nadšené a práce je moc bavila. Umíme děti překvapit a zároveň nadchnout.
V čem je podle vás hodnota vzdělávacích programů o stavebnictví a architektuře?
ZŠ: Architektura a stavebnictví se obecně učí jen okrajově, a to s důrazem na dějiny minulých staletí. To je jistě důležité kvůli pochopení celkového vývoje, ale moderním stavbám a oboru jako celku se moc prostoru nedává.
JM: Pro nás je důležité předávat naše zkušenosti dál, protože pomocí podobných akcí a workshopů se děti mohou s tímto oborem, který nás obklopuje na každém kroku, nenásilně setkat a navíc pochopit, co je podstatou stavitelství. Myslíme si, že seznamování dětí s odborníky z různých oborů děti obohacuje a může jim pomáhat v orientaci při výběru, kterým směrem se nakonec ve svém životě vydají. A to platí nejen pro stavitelství.
Naše další spolupráce je na projektu Stavební Gramotnost, kde jste vymyslely a zároveň realizujete interaktivní přednášku pro 5.-7. ročník ZŠ. Můžete naznačit, o čem to bude?
JM: Chceme děti naučit chápat město jako celek. Řešíme, co to vlastně město je, jak v něm lidé žijí, co ovlivňuje to, jak bude celkově vypadat a fungovat. Během workshopu s nimi probereme všechny důležité aspekty a zároveň v každé třídě vznikne unikátní město, které si během této přednášky děti samy sestaví.
(c) foto: PIPASIK | (c) Lucie Čermáková ARTYKEL